InspirujSiebie - obserwuj mnie na insta, zwiedzaj świat i wygrywaj w konkursach:)



czwartek, 31 października 2019

I LUBELSKIE FORUM TURYSTYKI - LUBLIN 22-23 października 2019

Dziś relacja z I Lubelskiego Forum Turystyki, które odbyło się 22 i 23 października 2019 r. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie.


Jakie tematy zostały poruszone na forum i co zostało powiedziane na temat turystyki w kontekście przyszłości, współpracy, trendów i oczywiście województwa lubelskiego? Przeczytacie w relacji poniżej.

Osobiście jestem bardzo zadowolona z udziału w forum i uważam, że było ono bardzo potrzebne, dlatego nie mogę się już doczekać kolejnego w przyszłym roku! Zapraszam na relację.

Lubelskie, Lubelskie smakuj życie, Smakuj Lubelskie, Województwo Lubelskie, konferencja turystyka, Lublin, LCK, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Urząd Marszałkowski


Całą konferencję otworzył Marszałek Województwa Lubelskiego - pan Jarosław Stawiarski podkreślając na samym początku, że turystyka jest bardzo ważnym elementem gospodarki i jest jednym z najważniejszych kół zamachowych, dzięki któremu do gospodarki wpływają pieniądze, szczególnie od zagranicznych turystów.

Lubelskie, Lubelskie smakuj życie, Smakuj Lubelskie, Województwo Lubelskie, konferencja turystyka, Lublin, LCK, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Urząd Marszałkowski, Katarzyna Jankowska, Inspiruj Siebie









Województwo Lubelskie może i nie ma ani gór, ani morza, ale ma wiele elementów, które przyciągają lub mogą przyciągnąć kolejnych turystów. Wystarczy o nie odpowiednio zadbać, promować i wspólnie współpracować, by osiągnąć zamierzony cel, jakim był przykładowo ostatni sukces zdobycia tytułu "Polskiej Marki Turystycznej" przez moje miasto - Lublin.

Tematem głównym forum były trendy, marketing, współpraca i innowacyjność w nawiązaniu do tworzenia produktów turystycznych rozumianych jako marki turystyczne.


Na forum podczas prelekcji poruszanych było bardzo wiele ciekawych tematów. Zastępca dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki - Dominik Borek zaznaczył, że w poprzednim roku Polskę odwiedziło prawie 20 milionów turystów, a w tym roku ta magiczna liczba zostanie przekroczona. Z badań wynika również, że Polacy coraz częściej podróżują zarówno za granicę jak i po Polsce i z roku na rok zwiększa się liczba turystów zagranicznych wybierających Polskę jako kraj, który odwiedzają.

Pan Dominik poruszył też temat działań, które będą wprowadzane oraz kontynuowane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki w roku 2020, a są to:

1. Kontynuacja projektu "Polskie Marki Turystyczne"

2. Działania legislacyjne obejmujące kwestie:

            ✔ systemu promocji turystycznej, w tym Polskiej Organizacji Turystycznej wraz z systemem finansowania

            ✔ regulacje dotyczące przewodników turystycznych i pilotów wycieczek

            ✔ temat usług hotelarskich, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii najmu krótkoterminowego

3. Kontynuowanie prac związanych z regulacjami dotyczącymi szlaków turystycznych w Polsce jak i kwestie turystyki społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.


                Kolejną prelekcją na którą bardzo czekałam był wykład pana Jacka Janowskiego - dyrektora Departamentu Promocji Turystyki Krajowej w Polskiej Organizacji Turystycznej. POT od bardzo dawna odwiedzam na facebook'u prawie codziennie i na bieżąco staram się śledzić wszelkie akcje związane z promowaniem Polski, szczególnie za granicą. Nie jest tajemnicą, że kocham podróżować <3 i na swoim koncie mam podróże do 47 krajów. Staram się również promować swój kraj, region i miasto wśród osób, które spotykam na swojej drodze za granicą. To zazwyczaj zabawne, kiedy pytają mnie skąd jestem i nie wiedzą gdzie leży Polska ;) Tu moja rola, żeby ich uświadomić i oczywiście zachęcić do tego, by do nas przyjechali i sami się przekonali, że jest pięknie :) Czuję się swoistym ambasadorem Polski i Lublina i bardzo dobrze czuję się w tej roli :)

               Pan Jacek w swoim wystąpieniu skupił się na nowoczesnych narzędziach promocji w działaniach Polskiej Organizacji Turystycznej. Opowiadając o programach realizowanych przez POT zachęcał do stosowania w swoich działaniach marketingu wielokanałowego. Muszę przyznać, że jako social media freek bardzo cenię sobie działania Organizacji. Cieszy mnie szczególnie zakrojona na szeroką skalę współpraca z influencerami, (zagranicznymi i rodzimymi), którzy promują Polskę zarówno w swoich krajach jak i wśród polskich czytelników, których zachęcają do odkrywania różnego rodzaju zakamarków Polski. Uważam, że jest to dobry kierunek działań marketingowych, co również potwierdziły statystyki kampanii POT pokazujące, że materiały dotyczące 2. edycji Turystycznych Mistrzostw Blogerów trafiły do ponad 3 milionów odbiorców.

                Dyrektor wskazał na storytelling oraz influence marketing jako bardzo efektywne metody używane w projektach POT, poprzez więzi emocjonalne, jakie tworzą się pomiędzy twórcą, a jego odbiorcami. Rekomendacje, relacje, posty i różnego rodzaju działania, które stworzyli influencerzy, blogerzy, instagramerzy i youtuberzy wrzucając na swoje kanały przygotowane materiały cieszyły się i nadal cieszą bardzo dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem. Poza zasięgiem treści warto zwrócić uwagę na to, że materiały wrzucane przez twórców internetowych mają o wiele większą żywotność w porównaniu do tradycyjnej reklamy w radio czy tv.

Pan Jacek przedstawił również po krótce projekty, które realizuje POT, a w których używane są właśnie różnego rodzaju nowoczesne narzędzia w ramach promocji, są to m.in.:

             ✔ Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej
             ✔ Polska Zobacz Więcej - Weekend za pół ceny
             ✔ #visitPoland
             ✔ Turystyczne Mistrzostwa Blogerów
             ✔ Na wsi najlepiej
             ✔ European Destination of Excellence

W tym roku między 22, a 24 listopada 2019 odbędzie się kolejna edycja akcji "Polska Zobacz Więcej - Weekend za pół ceny" z której osobiście również skorzystam, tak jak z tegorocznej edycji wiosennej.

Lubelskie, Lubelskie smakuj życie, Smakuj Lubelskie, Województwo Lubelskie, konferencja turystyka, Lublin, LCK, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Urząd Marszałkowski, Katarzyna Jankowska, Inspiruj Siebie

Lubelskie, Lubelskie smakuj życie, Smakuj Lubelskie, Województwo Lubelskie, konferencja turystyka, Lublin, LCK, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Urząd Marszałkowski, Katarzyna Jankowska, Inspiruj Siebie













             Kolejnym ciekawym wystąpieniem była prezentacja Pawła Wójcika – Prezesa Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz Doroty Lachowskiej – Dyrektor Biura Zarządu Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej na temat Markowych produktów turystycznych w województwie lubelskim.
             Najważniejsze jest traktowanie naszego produktu jako pewnej spójnej całości, a nie jako pojedyńczego wydarzenia czy działania o którym komunikujemy jednorazowo. Bardzo ważne, by przyjrzeć się naszym działaniom nie tylko w kwestii tu i teraz, ale także na przyszłość za rok, 5, 10 lat i opracować odpowiednią strategię, która przy współpracy z odpowiednimi podmiotami może przynieść mnóstwo korzyści. Wspólna marka, wspólne działanie i promowanie bardziej przyczyni się do większego sukcesu niż działanie w pojedynkę. Wspólne tworzenie ofert turystycznych działa na korzyść każdego podmiotu, który bierze udział w przedsięwzięciu, bo oprócz oczywistych miejsc, które są symbolem Lubelszczyzny takich jak: Lublin, Zamość czy Kazimierz Dolny - Lubelszczyzna ma również mnóstwo nieodkrytych i niedocenianych perełek, które nie są znane szerszemu gronu odbiorców, a wspólne działanie i promocja pomoże odczarować te miejsca i przyciągnąć nowych turystów do naszego województwa.

Lubelskie, Lubelskie smakuj życie, Smakuj Lubelskie, Województwo Lubelskie, konferencja turystyka, Lublin, LCK, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Urząd Marszałkowski, Katarzyna Jankowska, Inspiruj Siebie

            Świat pędzi do przodu i wszystko wokół się zmienia, czasem przyspiesza, czasem zatacza koło, ale wciąż dynamicznie się zmienia. Tak samo w turystyce - jeżeli chcemy przyciągać turystów, klientów nigdy nie możemy się zatrzymać, a podążać za trendami wyznaczanymi przez świat - wygrywa ten, który jest o krok do przodu.

            To zauważyła i mówiła o tym dr hab. Magdalena Kachniewska – profesor w Katedrze Turystyki SGH - która skupiła się na temacie innowacyjnych metod stosowanych w turystyce i dobrych praktyk w ich wykorzystaniu, szczególnie jeżeli chodzi o aplikacje internetowe, interaktywne wystawy czy aplikacje MAR – poszerzonej mobilnej rzeczywistości. Obecnie nowe wyzwania i wymagania stawiają "milenialsi", urodzeni w latach 80. i 90., którzy chcą mieć wszystko tu i teraz, chcą żyć aktywnie i maksymalizować wrażenia w jak najkrótszym czasie, wybierając wypoczynek aktywny i maksymalnie efektywny, by zobaczyć, zrobić jak najwięcej rzeczy w jak najkrótszym czasie (tak, ja też odnajduję siebie w tym opisie:O)
Dr Kachniewska wskazała też nowe motywy podróży jakimi są:

            ✔ polaryzacja upodobań
            ✔ moda na miejsca "mało znane"
            ✔ unikanie gett turystycznych
            ✔ popyt na wygodę i bezpieczeństwo
            ✔ pobyty angażujące intelektualnie, emocjonalnie i fizycznie
            ✔ sezonowość a rebours
            ✔ maksymalizacja liczby doznań na jednostkę czasu

            Dla równowagi dr hab. Elżbieta Biernat – profesor w Katedrze Turystyki SGH pokazała też, że ludzie coraz częściej szukają odpoczynku od zgiełku i całego zabiegania tego świata decydując się na "slow life, slow food, slow travel". Zachowania konsumentów zmieniają się z powodu z negatywnego wpływu zmian w środowisku naturalnym i cywilizacyjnym człowieka. Stres, ciągły bieg za pracą, pieniędzmi i choroby cywilizacyjne sprawiają, że ludzie coraz częściej w ramach odpoczynku wybierają miejsca pełne natury, na odludziu, z domowym jedzeniem i bliskością przyrody, by móc odciąć się choć na chwilę od miejskiego zgiełku i zwolnić tempo. 

             Nutkę humoru i ciekawostek wprowadziła Barbara Stawarz-Garcia – CEO Happy Content i właścicielka biura Hola Cuba w swojej prezentacji: Turystyka jest Kobietą. Jak budować komunikację marketingową skierowaną do kobiet? gdzie podkreśliła, że za 80% decyzji zakupowych w domu odpowiedzialna jest kobieta, w związku z tym marketerzy powinni umieć budować przekaz dla kobiet, które są w dużej mierze osobami decydującymi m.in w kwestiach turystycznych jakimi są np. wybory miejsc urlopowych.

             Pełną pasji prelekcję o "Folkowisku" w Chutor Gorajec przedstawił także Marcin Piotrowski, który pokazał proces powstawania obecnie jednego z 250 najlepszych festiwali w Europie, od samego początku do chwili obecnej, podkreślając element ludzki jako najważniejszy w powstawaniu tego przedsięwzięcia. Festiwal, który powstał w małej, roztoczańskiej wiosce, gdzie mieszka tylko 37 mieszkańców i za sprawą pasji stał się jednym ze sztandarowych przykładów, że nawet małe miejsca żywej tradycji również mogą przyciągać tłumy fanów i sprawić, że małe miejsce gdzieś odcięte niemalże od świata odżyje na nowo i stworzy bardzo rozpoznawalną markę turystyczną do której ciągną ludzie z całego świata.

             Bardzo cenne informacje, bo oparte na czystej statystyce przekazał na forum Bartosz Olcha – Senior Project Manager w  Biostat Sp. z o.o., który pokazał jak przedstawiają się wyniki badań ruchu turystycznego w naszym regionie na przełomie roku 2018 i 2019. Prezentując profile turystów zwrócił uwagę na to, że na Lubelszczyznę przyjeżdża wiele osób, które chcą aktywnie spędzić czas (duże zainteresowanie szlakiem rowerowym Green Velo). Kolejnym istotnym klientem jest klient biznesowy, który stanowi 70% ogółu kupującego noclegi w stolicy województwa. Coraz większa ilość konferencji, szkoleń i wydarzeń, takich jak to forum, w ostatnich latach przyciąga wielu klientów, którzy oprócz części biznesowej planują również część turystyczną.
Badania pokazują też, że turyści sugerują się opinią znajomych/rodziny/blogerów/influencerów i szukają wszystkiego w sieci. Jeżeli w internecie nie ma miejsca, które ich zainteresowało, szukają kolejnego, które ma wszystko opisane na stronie www. Chcą wiedzieć wszystko, zasięgnąć opinii u innych, by mieć pewność, że wybrali dobrze.

             Wśród badanych nasz region lubelski jest postrzegany jako region bezpieczny, czysty i naturalny, z mnóstwem znakomitych imprez turystycznych (m.in. festiwale) i dobrą kuchnią, a także wolny od stereotypu.

 

              Rezultatem badania było zidentyfikowanie 7 trendów, które w przyszłości przełożą się na wzrost zainteresowania określonymi produktami turystycznymi, ale także i 7 problemów, które trzeba sukcesywnie eliminować, by cieszyć się zainteresowaniem turystów. Podsumowaniem była lista wyzwań na najbliższe lata, dzięki której nasze województwo może się rozwinąć w sektorze turystycznym.

              Sebastian Klauz – Redaktor Naczelny czasopisma Polski Caravaning - wspomniał też, że województwo lubelskie jest dopiero na początku drogi jeżeli idzie o przystosowane miejsca dla caravaningu w Polsce. Jeżeli chcemy przyciągnąć klientów z zagranicy, gdzie ten typ podróżowania stał się bardzo modny (szczególnie w Niemczech) to musimy zainwestować w infrastrukturę, która umożliwi swobodne podróżowanie tego typu turystom.

W kończącym pierwszy dzień panelu dyskusyjnym, w którym udział wzięli:

Andrzej Kudlicki – Właściciel Biura Turystycznego QUAND
Robert Mazur – Prezes Zarządu Watra Travel Sp. z o.o.
Andrzej Różycki – Adiunkt ds. edukacji w Poleskim Parku Narodowym
Marek Skowron – Manager ds. sprzedaży regionalnej w Nocowanie.pl
Joanna Puchałka – kierownik sprzedaży MICE w Grupie Arche


rozmawiano o współpracy między podmiotami turystycznymi  przy tworzeniu wspólnej oferty. I o ile dużo rzeczy zostało powiedzianych to uważam, że panel nie wyczerpał tematu i jest jeszcze wiele do powiedzenia, szczególnie, że mam wrażenie, że dużo podmiotów turystycznych działa w pojedynkę i dla samego siebie zamykając oczy na współpracę z innymi, być może z powodu konkurencyjności.

              Między panelami, w kuluarach odbywały się ciekawe dyskusje, które prowadziły do nawiązania nowych znajomości i wymiany poglądów na przeróżne turystyczne tematy, ale także zalążków zawiązywania nowych współprac pomiędzy podmiotami :)

Lubelskie, Lubelskie smakuj życie, Smakuj Lubelskie, Województwo Lubelskie, konferencja turystyka, Lublin, Fot. Tomasz Bylina, LCK, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Urząd Marszałkowski,

Lubelskie, Lubelskie smakuj życie, Smakuj Lubelskie, Województwo Lubelskie, konferencja turystyka, Lublin, LCK, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Urząd Marszałkowski, Katarzyna Jankowska, Inspiruj Siebie

               Podsumowując pierwszy dzień I Lubelskiego Forum Turystyki przyniósł dużo wniosków i informacji szczególnie w kontekście przyszłościowym, żałuję jednak, że nie udało mi się dostać na warsztaty social media, na które bardzo liczyłam. Ale cóż, może w przyszłym roku się uda :)

               Uważam, że takie wydarzenia są potrzebne i spotykanie i wymiana doświadczeń z ludźmi z branży są nadzwyczaj ważne nie tylko raz w roku, ale i częściej, a najlepiej na bieżąco!

               Z tego powodu utworzyłam na facebooku GRUPĘ zrzeszającą osoby z województwa Lubelskiego zajmujące się w instytucjach i firmach tematyką turystyki, kultury, sportu i rekreacji  - uważam, że wymiana doświadczeń na bieżąco w tego typu grupie, informowanie i zapraszanie na swoje imprezy, a także tworzenie wspólnych produktów turystycznych ma na celu zacieśnienie współpracy i wymianę dobrych praktyk w celu promowania naszego województwa czy miasta nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Chętnych zapraszam do dołączenia TUTAJ.
____________________________________________________________________________________________________________________________
MOŻE TO TEŻ CIĘ ZAINTERESUJE:  | 10 GRAFIK, KTÓRE SPRAWIĄ, ŻE ZECHCESZ PODRÓŻOWAĆ WIĘCEJ | 7. EUROPEJSKI FESTIWAL SMAKU W LUBLINIE POD ZNAKIEM GRUZJI


Opublikowano 31 października 2019 r.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz wnoszący coś w dyskusję. Na teksty typu: ' świetny blog, wpadnij do mnie, super u Ciebie obserwujemy?' nie odpowiadam!

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości tekstów, zdjęć, grafik, materiałów video i innych zawartych na tej stronie w formie elektronicznej lub jakiejkolwiek innej będącej własnością autora bez jego zgody zabronione.